MPK Wrocław nadal chce pozyskać nowe autobusy elektryczne po tym, jak pod koniec marca unieważniony został ostatni przetarg. Tym razem przewoźnik także poszukuje 21 elektryków a także 15 ładowarek.
21 autobusów elektrycznych to liczba pojazdów tego typu w MPK Wrocław, która by spowodowała zmianę ilostanu z 13 do 34 autobusów. Blisko miesiąc temu miejski przewoźnik
unieważnił postępowanie przetargowe warte blisko 78 mln zł, gdzie zwycięzcą okazał się Solaris.
Spółka twierdziła niedawno, że marcowe unieważnienie przetargu
nie zamyka spółce możliwości wybrania producenta nowych autobusów elektrycznych. Natomiast tryb i termin wyboru producenta kolejnych elektryków dla Wrocławia, ma być pytaniem otwartym. Najwidoczniej, najprościej było ogłosić całkowicie nowe postępowanie.
MPK Wrocław od nowa szuka dostawcy 21 elektryków W minionym tygodniu ogłoszony został przetarg na dostawę w sumie 21 autobusów elektrycznych: przegubowe (zadanie 1) oraz krótkie (zadanie 2) wraz z 15 ładowarkami: 2 do szybkiego ładowania pantografowego (zadanie 1) oraz jedną do szybkiego ładowania pantografowego i 12 ładowarek mobilnych plug-in (zadanie 2).
W ramach przyszłej umowy dostarczonych ma zostać 12 autobusów klasy maxi (11,5 – 12,2 m) i 9 autobusów klasy mega (18 – 18,75 m). Obydwa typy muszą być całkowicie niskopodłogowe oraz posiadać drzwi dwuskrzydłowe o szerokości 1,2 m, o układzie odpowiednio: 2-2-2 i 2-2-2-2.
Stanowisko kierowcy musi zostać oddzielone od części pasażerskiej i posiadać pełną, zabudowaną i zamykaną kabinę z obrotowym, pneumatycznym fotelem oraz osobną instalacją klimatyzacyjną. Tutaj mają znaleźć się też dwa wieszaki na odzież, dwa schowki, z czego jeden ma umożliwić montaż lodówki o pojemności pozwalającej przechowywać co najmniej jedną butelkę 1,5 litrową.
Pojazd, w którym znajduje się minimum 75 proc. maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów wraz z kierowcą, musi mieć silniki elektryczne o mocy umożliwiającej osiągnięcie konkretnych parametrów. Od 0 do 20 km/h elektryk musi rozpędzić się w czasie 6 sekund, do 40 km/h w 16 sekund a do 60 km/h w musi to być maksymalnie 35 sekund.
Zamontowana bateria musi umożliwić przejechanie na poziomie 300 km w minimalnej temperaturze od -25 do +45 stopni Celsjusza z doładowaniem co około 30 km stacją ładowania o mocy max. 400 kW. – w czasie postoju 6-12 minut.
Jakie autobusy dla MPK Wrocław? Klimatyzacja i ładowarki USB12-metrowe pojazdy mają mieć możliwość przewiezienia przynajmniej 96 osób, w tym minimum 24 na miejscach siedzących. Natomiast pojazdy przegubowe mają umożliwić podróż 145 osobom, w tym minimum 35 na miejscach siedzących. W razie potrzeby specjalny system pomoże zliczyć podróżujących autobusem pasażerów. Autobusy będą w pełni ogrzewane i klimatyzowane z pięcioma lub ośmioma – w zależności od typu pojazdu – uchylnymi oknami. Na wprost drugich drzwi znajdzie się przestrzeń dla pasażerów podróżujących na wózku lub z wózkiem dziecięcym.
Oświetlenie przestrzeni przedziału pasażerskiego ma być wykonane w technologii LED. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji także ładowarki USB: trzy podwójne gniazdo USB-A i jedno podwójne typu USB-C. Każdy autobus będzie wyposażony w monitoring kabiny, przestrzeni pasażerskiej oraz przestrzeni przed i za pojazdem. Przy czym nie wskazano minimalnej liczby kamer, a przewoźnik zawarł zastrzeżenie, że muszą pokryć całe wnętrze pojazdu.
Zewnętrzny Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) będzie składał się z: jednej prostokątnej tablicy przedniej, bocznej i tylnej – większość z diodami w kolorze pomarańczowym (bursztynowym). Poza tablicą przednią, gdzie numer linii może być prezentowany w wariantach kolorowych.
We wnętrzu z kolei informacje mają być prezentowane na: monitorze LCD podsufitowym z możliwością prezentowania treści reklamowo-informacyjnych (linia, przystanek końcowy, następny przystanek, data) czy monitorze LCD – bocznym (m.in linia, wszystkie przystanki, przebieg trasy).
Dodatkowo producent autobusów musi dostarczyć stanowisko testowania treści SIP. Musi ono możliwość sprawdzenie: logowania do autokomputera. wybrania linii, kierunku, godziny rozpoczęcia kursu, wizualizacji treści reklamowo-informacyjnych czy zasymulowania pokonywania trasy przejazdu (sprawdzenia prezentacji treści na wyświetlaczach oraz komunikatów dźwiękowych w trakcie stopniowego pokonywania trasy przejazdu).
Cena, gwarancje na baterie i szybka dostawa – warunki dla dostawcy
Producenci zainteresowani dostawą autobusów mogą składać swoje oferty do 12 czerwca do godz. 9. Decydującym kryterium będzie przede wszystkim cena: 66 proc. Ale przewoźnik zastosował też szereg innych: okres gwarancji i rękojmi na baterie (10 proc.), okres gwarancji i rękojmi na pojazdy (10 proc.), okres gwarancji i rękojmi na ładowarki mobilne (4 proc.), skrócony czas dostawy (4 proc.), poszycie boczne (3 proc.) oraz zastosowanie technologii SiC w układzie napędowym (3 proc.).
Autobusy mają zostać dostarczone do Wrocławia w kilku partiach, przy czym pierwsza dla obu typów została wyznaczona po 12 miesiącach od dnia podpisania umowy. Natomiast ostatnia: po 8 dniach od daty dostawy pierwszej partii – dla autobusów przegubowych lub po 18 dniach od daty dostawy pierwszej partii – dla autobusów krótkich.
Pojazdy zastaną przydzielone do autobusowej zajezdni nr 9 "Obornicka", w której garażują użytkowane już Mercedesy Benz e-Citaro G.